ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد

4 دسامبر 2018- محققان می گویند: ورزش ایروبیک می تواند خطر ابتلای افراد دیابتی به عوارض کلیوی را کاهش دهد.

بیماری کلیوی یکی از عوارض دیابت است، اما می توان از خطر ابتلا به بیماری کلیوی با حفظ یک شیوه زندگی سالم پیشگیری کرد.

یک تیم تحقیقاتی آمریکایی از موش های صحرایی برای بررسی تاثیرات ورزش بر بیماری کلیوی استفاده کردند

محققان ترکیبی از موشهای صحرایی چاق و لاغر را در دو گروه تقسیم کردند، برای یکی از گروه ها شرایط انجام تمرینات ورزشی را فراهم کرده و موشهای گروه دیگر را در حالت بی تحرک نگه داشتند.

گروه فعال بر روی یک تردمیل به مدت 45 تا 60 دقیقه به طور روزانه به مدت پنج روز در هفته ورزش می کردند در حالی که گروه بی تحرک دو بار در هفته به مدت 15 دقیقه ورزش بر روی تردمیل را انجام می دادند.

یافته های این تحقیقات نشان داد که سلامت رگ های خونی و عملکرد کلیوی جوندگان دارای فعالیت ایروبیک بهبود یافته است. در ابتدای آزمایش شریان های کلیوی موش های چاق – صرفنظر از گروه شان- دچار اسکار شده بود، همچنین سطوح بالاتری از پروتئین در ادرار آنها یافت می شد و تجمع چربی در اطراف کلیه های آنها مشاهده می گردید، اما همه این علائم در موشهای چاقی که ورزش می کردند، بهبود یافت. همچنین سطوح کلسیم و مس در استخوان های آنها بهبود یافت.

محققان نوشتند: یک برنامه ی تمرینی هوازی با فواصل زمانی(aerobic interval training)، برای بهبود تغییراتی که در ساختار کلیه و پارامترهای ادراری به دلیل چاقی و بیماری دیابت در موش های صحرایی چاق Zucker ایجاد شده بود، یک استراتژی خوب محسوب می شود.

شناسایی آسیبهای کلیوی در افراد مبتلا به دیابت با تست خون و ادرار انجام می شود که باید در یک چک آپ سلامت سالانه مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت، مراجعه ی منظم به پزشک بسیار مهم است.برای تشخیص بیماری کلیوی، آزمایش "میکروآلبومین"، در خواست می شود که نشان دهنده اولین مراحل بیماری کلیوی است.

برای جلوگیری از آسیب کلیوی، به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود قند خون و فشار خون خود را کنترل کرده و همچنین سیگار را ترک کنند، رژیم غذایی سالمی داشته باشند و بطور منظم ورزش کنند.

یافته های این تحقیق در مجله ی انجمن فیزیولوژی آمریکا "Renal Physiology" منتشر خواهد شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/dec/regular-exercise-could-reduce-kidney-disease-risk-in-people-with-diabetes-99386461.html